Meble

Tak poszukiwany obecnie dizajn z lat 60 i 70-tych znajdziecie na Łąkowej w wielu miejscach i w różnych wydaniach.

Kultowe dziś polskie Fotele 366 projektu Józefa Chierowskiego, polskiego projektanta wnętrz i mebli, min. szefa Katedry Wzornictwa ASP i Katedry Architektury Wnętrz we Wrocławiu, to na Łąkowej podstawa. Ten typ fotela to najsłynniejszy i najbardziej rozpoznawalny mebel polskiego designu lat 60. Powstał w Dolnośląskich Fabrykach Mebli w Świebodzicach i od razu zrobił światową karierę. Jest to mebel o bardzo prostej konstrukcji. Zdecydowanie nowoczesny  i tak też był postrzegany w latach 60-tych XX w.
Nasze fotele z zachowaną metryczką produkcji w roku 1964, tworzą zgrabną sekcję chill w salonie i występują dość gromadnie.

Fotel uszak pochodzący z DDR (dla tych, co nie pamiętają to NRD. Niemiecka Republika Demokratyczna, taki komunistyczny twór po podziale Niemiec po II wojnie), to tubylec, zachowany po dawnych właścicielach. Obok pomniejszy „uszak”, też bywalec terenów zaodrzańskich.  Razem z niebieskim fotelem wyprodukowanym w Czechosłowacji w latach 70-tych przez fabrykę Jitona, tworzą międzynarodową obsadę sekcji przy kominku.

Jako, że leżymy tuż przy czeskiej granicy, nie sposób, żeby na Łąkowej, zabrakło mebli vintage z terenów byłej Czechosłowacji. Najbardziej znane meble z lat 60 i 70 (krzesła, fotele, komody, kredensiki) to produkcja fabryki Jitony. Jej historia sięga 1951 roku , kiedy to powstała państwowa firma „South Bohemian Furniture Factory”, łącząc małych producentów mebli w Czechach Południowych. Czeskie fotele Jitony Soběslav znajdziecie również w niektórych pokojach dla gości.

 

W salonie w sekcji „widokowej” przy oknach można bardzo wygodnie zasiąść w fotelach B-310 VAR. Meble zostały wyprodukowane na początku lat 60-tych w Zakładach Mebli Giętych w Radomsku. Konstrukcja fotela zachęca do przybrania swobodnej postawy. Ukośne podłokietniki połączone z V-kształtnymi nogami kontrastują z ciężkością nisko osadzonego siedziska. Elementy stolarskie wykonywano z buczyny. Za elastyczność siedziska odpowiadały sprężyny. Łby dwunastu śrub wykorzystanych do montażu maskowano nakładkami z drewna lub tworzywa sztucznego. Typ 310 występował w co najmniej dwóch wersjach: Var oraz Var I. Różniły się przede wszystkim kształtem podłokietników.
Wszystkie fotele zostały poddane całkowitej renowacji. Siedziska zyskały nowe wypełnienia oraz tapicerkę. Drewniane konstrukcje zostały oczyszczone z dawnych powłok i wybarwione bejcą.